Kuliah Subuh Tamrin As-Sabat(24 Okt 1998)

Muqaddimah

Muslimah yang berusaha untuk membentuk dirinya menjadi peribadi solehah pasti akan berhadapan dengan rintangan ,tentangan,cabaran  dan halangan dari pelbagai pihak yang menlingkunginya . Justeru itu , dalam kuliah subuh pagi ini kita akan melihat beberapa rintangan dan halangan menonjol dalam usaha tersebut .

Orang di sekeliling anda

Yang dimaksudkan di sini ialah ibu , ayah , saudara , kaum –kerabat suami sekiranya sudah bersuami , sahabat , tetangga …

Halangan dari :
-Ibu :
· bimbang anda akan menjadi anak dara tua kerana mereka bimbang tiada jejaka yang akan memilih anak mereka yang mengenakan jilbab
· Jejaka sekarang lebih suka kepada gadis yang manis,yang cantik , yang mengenal rentak hidup masakini dan mengikut peredaran zaman kononnya .

-Bapa dan adik beradik :
· Mereka khuatir akan dipersalahkan dan dimalukan oleh anda disebabkan cara pakaian yang anda kenakan berbeza dengan anak-anak tetangga yang lain (mendedahkan aurat dan berhias )

-Suami (sekiranya sudah bersuami)
· Kurang setuju dengan kesibukan yang anda luangkan untuk itu . Mereka beranggapan bahawa kesibukan anda banyak mengambil masa keluarga dan sampai ke satu tahap mereka menyangka bahawa anda tidak memberi perhatian kepada rumah tangga .

-Teman, sahabat …
· Mereka menyangka bahawa anda sengaja mencari pebezaan dikalangan mereka dengan pakaian anda akan menyingkap perbuatan mereka yang tidak mengikut kehendak Allah (menutup aurat)



Pola hidup moden


Segala kemudahan dan prasarana  yang mengisi ruang kehidupan masakini  semakin mencabar muslimah yang berusaha untuk mendidik diri mereka dengan akhlaq muslimah sejati .

Fesyen pakaian ,aneka ragam kosmetik ,salon-salon kecantikan , berbagai iklan dan hiburan yang menggunakan wanita sebagai penariknya setiapa hari dipampangkan kepada pandangan umum .
Media massa informasi moden yang dikendalikan oleh Yahudi tiada henti-henti meracuni kemurnian fitrah muslimah yang dcanangkan dan disarankan oleh Islam .
Gambaran yang mengelirukan bagi muslimah tentang Islam .
Filem dan drama yang melekakan dan membakar nafsu , merosakkan mental , membejatkan  moral muslimah remaja . Mereka lakukan semua itu dengan alasan bahawa mereka mengikut selera penonton dan pendengar .

Sebaai contoh :
Salah satu ciri muslim ataupun muslimah ialah pada malam Jumaat yang seharusnya diisi dengan ibadah , zikir dan aktiviti lain yang sihat bertujuan mendekatkan diri kepada Allah telah diganti dengan akktiviti menonton televisyen berbentuk hiburan . Sepatutnya bangun malam untuk melaksanakan tahajjud dan tilawah al-Qur’an ,tetapi ia diganti dengan berjaga malam untuk bersama-sama dengan filem-filem dan aktiviti tidak senonoh hingga menjelang fajar .
Cerita-cerita box office di malam Jumaat .

GEJOLAK Nafsu

Nafsu yang tidak dapat dikawal seringkali membawa empunya diri menikmati nikmat dunia tanpa batasan halal dan haram .

· Remaja dan tipu daya
Mereka melaungkan slogan bahawa masa muda untuk enjoy dan merasa segala kenikmatan  duniawi ,huru-hara dan berfoya-foya .
Mereka sering melupakan bahawa kematian itu hanya timbul pada waktu tua dan mereka lupa bahawa kematian selalu mengintai-ngintai mereka bersiap sedia untuk meragut nyawa mereka apabila dititahkan Allah .
Oleh itu muslimah remaja perlu sedar dan insaf sedalamnya supaya sentiasa mengemukakan beberapa soalan yang selalu sengaja dilupakan oleh remaja :
Tidak mustahil kematian dalam usia muda , oleh itu apakah persiapan yang dilakukan untuk berhadapan dengan kematian sebab kematian itu satu kepastian . Soalan ini diulang-ulang supaya kita bersedia untuk mencari jawapan yang tepat dan betul kepada soalan tersebut .
· Memenuhi Keperluan kesihatan,kecantikan dan keinginan-keinginan jasmani
Perubahan biologi remaja muslimah :
-Perasaan seksual semakin meangsang , berghairah dan romantis , ingi mencintai dan dicintai oleh teman yang berlainan jantina .Hal ini membuatkan mereka rasa bingung ,cemas dan bimbang .
-Apabila memerhatikan lawan jenisnya ,ia mula memerhatikan dirinya sendiri , mula mementingkan diri sendiri dan mengkagumi diri sendiri .
Maka ia sangat berhati-hati merawat dirinya atau jasmaninya dan berlebihan dalam melihat kekurangan dan kesalahan dirinya . Remaja seringkali menyalahkan orang lain di sekelilingnya  seperti ibu dan ayahnya serta orang dewasa yang lain apabila melakukan kesalahan . Kerana mereka malu bila orang mengetahui kesalahannya . 


Panduan  untuk mengendalikan gejolak nafsu :
· Menghindarkan diri daripada membaca buku-buku atau cerita atau gambar porno .Memanfaatkan setiap ruang waktu sebaiknya dengan aktiviti positif .Tutup semua pintu untuk berkhayal secara negatif dan menimbulkan berahi nafsu . Sekiranya anda membenarkan diri untuk berkhayal bermakna anda membuka peluang yang besar kepada anada untuk melakukan maksiat dan dosa tanpa anda sedari.  

· Peliharalah mata dan pendengaran anda dari pandangan yang boleh meningkatkan gejolak nafsu .
· Banyakkan berpuasa sunnat dapat meredum dan mengurangi nafsu .
· Banyak menelaah kehidupan wanita solihah ang selalu tabah dalam menghadapi ujian dan cabaran . Spt; Rabi’ah al’Adawiyah ,Zainab bt. Ghazali (Pimpinan Akhawat Muslimah di Mesir)  


Penutup :
Rintangan dan halangan adalah sunnah alam .
Oleh itu tidak dapat tidak muslimah perlu menunjukkan sikap yang positif dan membina dalam menghadapi sebarang rintangan  . Di antara sikap yang diperlukan untuk menghadapi rintangan tersebut ialah cuba memahami sepenuhnya tabiat rintangan dan bersedia untuk menghadapinya agar nanti tidak terkejut dengan kehadirannya lalu melemahkan semangant kita  untuk menjadikan diri kita sebagai muslimah yang solihah dalam masyarakat .

Categories:

One Response so far.

  1. Anonymous says:

    Assalamualaikum..nasihat yang amat berguna dan bernas..betul terlalu banyak halangan untuk menjadi muslimah yang solehah, tapi bukan mustahil jika iman tetap utuh..doakan para muslimah diluar sana tegar mempertahankan syariat dan tidak rapuh dek arus 'kemodenan' fesyen yang melampau..amin..

Leave a Reply